Історія пікапа Ford F-серії: від моделі TT до наших днів
Огляд по поколіннях історії авто, що найбільше продається в Америці.
Популярність авто Ford F-серії не можна назвати випадковістю. Створений понад сто років тому, він заслужить своє почесне місце серед топових автомобілів Америки, завдяки міцним цінностям та постійним інноваціям. Спочатку він працював від простенького двигуна V-8, потім у моделі з'явилася передня підвіска Ford Twin-I-Beam, а відносно недавно вантажівка змогла похвалитися першою в галузі алюмінієвим кузовом і компактнішими двигунами з турбонаддувом.
Від першого вантажного Model TT, випущеного в 1917 році, до сучасних розкішних чотиридверних пікапів зі шкіряним салоном – ми пропонуємо короткий екскурс в історію знаменитої F-серії від Ford.
Скромний початок: пікап Model TT

Вантажівка Model TT вийшла в липні 1917 року, через 9 років після того, як автомобіль Model T поставив Америку (та й увесь світ) на колеса. Model TT отримав від попередника кабіну та двигун з міцнішою рамою. Вантажівка могла похвалитися корисним навантаженням в 1 тонну і безліччю сторонніх конфігурацій пікапа. У перший рік компанії Ford вдалося продати 2019 таких автомобілів, просячи з покупців $600 за штуку.
Версія автомобіля Model T з кузовом вантажівки приєдналася до моделі TT вже в 1925 році і тим самим ознаменувала початок епохи вантажівок Ford заводської збірки. А трохи більше десятка років після дебюту легендарної вантажівки, в 1928 році компанія досягла позначки в 1,3 млн продажів своїх вантажівок Model TT. Наступні вантажні авто Model AA і BB пішли тим самим шляхом успіху.
Пікап Ford Model 50 1935 (1935-1941)

Пікап Model 50 від Ford розділив багато дизайнерських рішень з легковими авто того ж таки 1935 року виробництва. Вантажівка Model 50 працювала виключно від уславленого фордівського двигуна V-8 із плоскою головкою. У 1941 році виробництво цієї успішної моделі було припинено через переорієнтацію виробничих потужностей Ford на військові потреби. Але на той час компанія встигла випустити вже понад 4 млн своїх вантажівок.
Перше покоління вантажівок Ford F-серії (1948-1952)

Після Другої Світової Ford розпочали роботу над наступним поколінням своїх цивільних вантажівок F-серії, так званих Bonus Built. Вони відрізнялися за розмірами та характеристиками від напівтонного пікапа F-1 до величезного F-8, і ця лінійка ознаменувала початок стратегії Ford щодо створення широкого модельного ряду вантажних авто.
Друге покоління (1953-1956)

Вантажні авто F-серії другого покоління знаменують появу їхнього класичного вінтажного дизайну. Колишній F-1 стає F-100, моделі F-2 і F-3 Ford об'єднують у лінійку F-250, а F-4 перетворюється на F-350. Моделі з більшою вантажопідйомністю були віддані в роботу новоствореному підрозділу Ford з виробництва комерційних вантажних автомобілів.
Тепер у вантажівках Ford почали з'являтися деякі зручності, як козирки від сонця, плафон, підлокітники та автоматична коробка передач – опціонально. А прославлений двигун V-8 із плоскою головкою був замінений двигуном V-8 із верхнім розташуванням клапанів у 1954-му.
Третє покоління (1957-1960)

Оновлений дизайн 1957 року зробив серйозні зміни у зовнішній вигляд вантажних авто F-серії. Тепер пікапи набули більш широких і незграбних форм, які стануть визначальними на найближчі декади.
Третє покоління (1957-1960)

В 1959 повний привід для Ford F-серії стає заводською опцією.
Четверте покоління (1961-1966)

Хоча вантажівка четвертого покоління, що вийшла в 1961 році, мала традиційну вісь з нерозрізним мостом, зрештою, в 1965 році вона отримала прославлену підвіску Форда Twin-I-Beam. Нова конструкція підвіски, доступна на моделях з двоколісним приводом, просувалася серед некомерційних користувачів з рекламним слоганом «Керується, як легковик, працює, як вантажівка».
Незважаючи на ефективність і міцність підвіски Twin-I-Beam, яка може бути десятиліттями, деякі власники пікапів скаржилися на те, що вона прискорює зношування шин через властиві її конструкції зміни розвалу.
Перша заводська 4-дверна кабіна зійшла з конвеєра в 1065 році і була доступна лише в комплектації F-250, що продавалася за спецзамовленням. Топовий Ranger був випущений в 1966 році і міг похвалитися гідропідсилювачем керма, посиленими гальмами, кондиціонером та килимовим покриттям.
П'яте покоління (1967-1972)

Вантажівка F-150 п'ятого покоління демонструє перші натяки на риси дизайну, які залишаться у F-серії ще на кілька десятків років. Його прикрашає напис FORD друкованими літерами та грати радіатора з інтегрованими фарами, а кабіна пікапа стала ширшою майже на 4 дюйми.
Шосте покоління (1973-1979)

Незважаючи на зовнішню схожість із попереднім Ford F-серії, вантажівка шостого покоління отримала редизайн решітки радіатора, габаритні вогні над фарами та канавку вздовж усього кузова, в якій розмістилися бічні габарити.
Модель Club Cab вийшла на ринок в 1974 році, пропонуючи користувачу опціонально пару звернених до центру відкидних сидінь або невелике багатомісне сидіння зі нижньою подушкою, що складається. А ось Ford F-150 уперше побачив світ у 1975 році. І хоч незабаром він обійшов F-100 за популярністю, його попередник F-100 був доступний покупцю до 1983 року.
1978 року в максимальній комплектації почали пропонуватися прямокутні фари, а 1979-го вони стали базовими.
Сьоме покоління (1980-1986)

Компанія Ford оголошує свої вантажні авто F-серії сьомого покоління «першими новими вантажівками 1980х», роблячи в їхньому дизайні упор на аеродинаміку і новий, більш комфортний інтер'єр.
Незважаючи на те, що компанії вдалося продати 173 050 одиниць свого F-150, його попередник F-100 все ж таки знайшов 133 590 власних покупців, 73% з яких зробили вибір на користь фордовського 6-циліндрового двигуна з однокамерним карбюратором та об'ємом у 300 куб. . дюймів, який був здатний розвивати потужність 117 к.с. і крутний момент 223 фунт-фута (302 Н-м).
У результаті F-150 замінює F-100, стаючи базовою моделлю F-серії до кінця 1983-го.
Восьме покоління (1987-1991)

Відзначаючи своє 50-річчя, Ford F-150 отримав у 1987 році кілька нових оновлень. Серед них: фари врівень, оновлена плоска решітка радіатора та округлі колісні арки, а також – підсилювач керма, посилені гальма та задня антиблокувальна гальмівна система, які зараз входять до стандартної комплектації.
Базовий 6-циліндровий двигун на 300 куб. дюймів був удосконалений і отримав упорскування палива, що дало можливість збільшити його потужність до 145 к.с. і момент, що крутить, - до 265 фунт-футів (359 Н-м), що всього на 5 фунт-футів менше, ніж у двигуна V-8 на 5,0 л.
Восьме покоління (1987-1991)

Компанія Ford хотіла привнести трохи енергії у свою F-серію та випустила модель Nite Edition для вантажівки F-150 1991 модельного року. Пікапи F-150 Nite Edition були випущені як повнопривідні XLT Lariat, але в чорному кольорі і продавалися виключно зі звичайною кабіною. Стандартна комплектація включала 5,0-літровий двигун V-8, хоча 351 Windsor від Ford також був доступний опціонально.
Дев'яте покоління (1992-1996)

Редизайн пікапів F-серії 1992 року виявився у м'якішій, аеродинамічній формі передньої панелі та капота. Модель Nite Edition повертається ще на рік, а вже в 1995 автомобілі F-серії перевершують знаменитий Volkswagen Beetle (Жук), стаючи найбільш продаваними у світі. Хоча «Жук» все ж таки зберігає за собою це звання серед легкових авто.
Дев'яте покоління (1992-1996)

Компанія Ford замахнулася ще вище зі своїми F-150 SVT Lightning 1993 модельного року. Цей спортивний пікап поставлявся виключно у конфігурації з одинарною кабіною та короткою базою, виключно у червоному чи чорному кольорі. Новинка працювала від 5,8-літрового (351 куб. дюймів) двигуна V-8 з потужністю 240 к.с. і крутним моментом 340 фунт-футів (460 Н-м).
Десяте покоління (1997-2003)

F-150 отримав найсерйозніший редизайн за останні більш ніж 10 років. Також він став свого роду тотемом того моменту, коли компанія вирішила орієнтувати свої пікапи F-150 на звичайного споживача, а F-250 та F-350 Super Duty залишити для комерційних користувачів та компаній з вантажоперевезень. Новий, більш обтічний та аеродинамічний F-150 отримав полегшене шасі та торсіонну підвіску замість старої-доброї фордівської Twin-I-Beam.
Десяте покоління (1997-2003)

Незважаючи на повернення SVT Lightning ще в 1999 році, по-справжньому успішним він став у 2001. З потужністю 380 к.с. і крутним моментом в 450 фунт-футів (610 Н-м) він був найпотужнішим серійним пасажирським авто, що продається в США на той час. Випробування показали, що він здатний розганятися до 100 км за 5,2 секунди і досягати максимальної швидкості 227 км/год, що робило його однією з найшвидших вантажівок того часу. Стартова ціна моделі становила $32,460.
Одинадцяте покоління (2004-2008)

Ford F-серії 11-го покоління, що вийшов у 2004 році, став більшим і знову отримав редизайн, який ще більше був сфокусований на комфорті та зручності користувача. Новий пікап мав збільшену стандартну або розширену кабіну (опціонально), відрізнявся більш об'ємним багажним відділенням та збільшеним простором для пасажирів.
Таким чином компанія ще сильніше подбала про покупців, які купують пікапи як основне авто. Споживачі, своєю чергою, віддали виробнику належне його старання: продажу вантажівок F-серії, зокрема. і Super Duty версії, досягли рекордної позначки 939 511 замовлень.
Дванадцяте покоління (2009-2014)

Для F-150 2009 модельного року Ford багато запозичив у своїх вантажівок Super Duty. Випущені роком раніше, пікапи Super Duty завоювали велику популярність, тому виробник вирішив надати і своїм F-150 трохи подібності до побратимів, щоб зробити їх привабливішими для покупця.
Решітка радіатора стала ще більш видатною і помітною, фари – агресивнішими, а дизайн пікапа F-150 загалом – грубішим і незграбнішим. Таким чином, модель відійшла від обтічних, аеродинамічних форм, властивих її минулим поколінням, також отримавши нову коробчату раму для підвищення торсійної жорсткості.
У 2011 році Ford випустили для своїх вантажівок новий 3,5-літровий двигун V-6 із подвійним турбонаддувом. Також була представлена комплектація Platinum, орієнтована на покупців люксового сегмента – це пікапи на 20-дюймових хромованих колесах з ексклюзивними радіаторними ґратами, шикарним шкіряним оздобленням салону, сидіннями з функцією підігріву та вентиляцією салону.
Дванадцяте покоління (2009-2014)

F-150 SVT Raptor 2010 модельного року поставив на вуха весь світ вантажних автомобілів. Головна перевага пікапа Raptor, на відміну від попередніх SVT, ховалася не під його капотом, а полягала в міцній, готовій до бездоріжжя довгохідної підвіски. Підвіска спереду із міцних литих алюмінієвих нижніх важелів та амортизаторів Fox Shox Racing на всіх чотирьох кутах могла похвалитися ходом спереду на 11,2 дюйми та ззаду – на 12,1 дюйми.
Ранні версії вантажівки поставлялися з 5.4-літровим двигуном Ford SOHC V-8, що має потужність 320 к.с. Але набагато більше уваги заслужила комплектація Raptor, випущена пізніше, з 6,2-літровим двигуном V-8 на 411 л.
Дванадцяте покоління (2009-2014)

Tremor 2014 модельного року завершив лінійку special-edition пікапів F-150 перед виходом нової моделі з алюмінієвим кузовом у 2015 році. Він оснащувався фордовським 3,5-літровим двигуном V-6 із подвійним турбонаддувом для більшої ефектності та привабливості, а не традиційним V-8.
По суті, Ford Tremor 2014 - це той же F-150 зі звичайною кабіною для тих, хто все ще відчуває легку ностальгію зі спортивних вантажівок з минулого. Покупці тут можуть зробити вибір на користь задньо-або повнопривідної версії, у будь-якому випадку отримуючи 20-дюймові колеса, «взуті» у всесезонні шини Scorpion від Pirelli.
Впоратися з їздою бездоріжжям допомагає задній диференціал з електронним блокуванням 4,10:1 – він доступний як на задньо-, так і на повнопривідній моделі. На випробуваннях Tremor продемонстрував гідні 0,75 г бокового зчеплення, а ось розгін до 100 км за 6,0 секунд залишив його нарівні з рештою вантажівок F-150, які оснащувалися тим же двигуном V-6 з подвійним турбонаддувом.
Тринадцяте покоління (2015-2020)

У 2015-му F-150 отримав переважно алюмінієвий корпус поверх сталевої рами. Завдяки цьому новий кузов став легшим і при цьому стійкішим до іржі. Ford F-150 13-го покоління став першим пікапом, який отримав п'ять зірок у рейтингу безпеки NHTSA. І так, вантажівки F-серії, включаючи і важку серію Super Duty, залишаються авто, що найбільше продаються в США.
Тринадцяте покоління (2015-2020)

Перший F-150 Raptor виявився не найуспішнішою моделлю, але Ford вправно впорався з тиском, випустивши оновлений Raptor 2.0. Працюючий від двигуна V-6 з подвійним турбонаддувом і потужністю 510 к.с., новий F-150, орієнтований на бездоріжжя, потрапив покупцям прямо в серце. Не просто пікап-позашляховик, Raptor 2.0 – це повнофункціональне щоденне водіння та чудова надійність протягом 64 000 км, як показали довгострокові тести.
Тринадцяте покоління (2015-2020)

Компанія Ford випускає кілька косметичних оновлень для свого F-150 2018, а також кілька нових дизайнів для коліс. Але дійсно важливі оновлення криються під капотом: новий двигун V-6 на 3,3 л з прямим уприскуванням приходить на заміну старий 3,5-літровий V-6, який був базовим для вантажівок.
Плюс, після кількох років чуток F-150 нарешті все ж таки отримує свою першу напівтонну дизельну версію. Заснований на турбодизельному 3,0-літровому Lion V6 новий двигун отримав безліч модернізацій, спрямованих на його оптимізацію для використання на цивільних вантажівках.
Чотирнадцяте покоління (2021-…)

Пікап, що найбільше продається в США, виглядає знайомо, але все-таки по-новому. Проте головні зміни, що торкнулися F-150 у 2021 році, перебувають у нього всередині. Так, тепер F-150 долучається до Ram 1500, отримуючи 12-дюймовий сенсорний дисплей, але також він може похвалитися таким оновленням, як важіль перемикання передач, який забирається, перетворюючи центральну консоль на комп'ютерний столик.
Від моделі 2020 року залишилися 5 опцій двигунів, у тому числі 5,0-літровий V-8 та чотири варіанти V-6: два двигуни з подвійним турбонаддувом на 2,7 та 3,5 л, турбодизель на 3,0 л та 3 3-літровий атмосферний двигун.
Ford F-150 PowerBoost

Гібридна трансмісія з електричним двигуном розмістилася між двигуном V-6 та 10-ступінчастим автоматом – такою моделлю PowerBoost поповнився модельний ряд пікапів F-150. Гібридні версії працюють від 3,5-літрового двигуна V-6 з подвійним турбонаддувом та в стандартній комплектації поставляються із заднім приводом, хоча повнопривідні моделі також доступні.
Ford F-150 Lightning

Ford F-150 стає електричним! Виробник використовував найпередовіші розробки у своєму першому повністю електричному пікапі, дизайн якого вкрай схожий із поточним F-150 14-го покоління. Lightning продається виключно як повнопривідна модель, і завдяки нижчому центру важкості, а також великій спорядженій масі управляється краще ніж будь-коли раніше.
Ford F-150 Raptor

Ford Raptor повертається! І знову модель працює від двигуна V-6 з подвійним турбонаддувом і потужністю в 450 к.с. Однак у 2023 році все зміниться із запланованим виходом Ford F-150 Raptor R, який оснащуватиметься 5,2-літровим V-8 з потужністю 700 к.с. та обіцяє скласти серйозну конкуренцію 702-сильному пікапу 1500 TRX від Ram.